Friday 7 August 2015

LOVE,LOVE,LOVE: EP 8 (THE OLD MAN)


LOVE,LOVE,LOVE EP 8 ( THE OLD MAN)

(Ji hyo berlari keluar dari rumah luhan dan kemudian luhan menyusulnya dari belakang)
LUHAN: ji hyo…(sambil berlari mngejar ji hyo) ji hyo tunggu dulu….
(ji hyo memberhentikan langkahnya)
LUHAN: saya jujur dengan awak sekarang ni…… (sambil memegang tangan ji hyo) saya tak tahu pun tentang perancangan ni……ini semua di luar dugaan saya….
JI HYO: sudahlah luhan….sudah……(sambil mengesat air matanya) berkali-kali awak minta maaf dengan saya tapi berkali-kali juga awak sakitkan hati saya…..luhan….hubungan kita memang harus berakhir…..luhan….saya tak kuat kalau hari-hari saya kena tahan semua masalah yang datang………saya tak kuat……(sambil melepaskan tanganya lalu pergi)
LUHAN : ji hyo……
(geun young datang dari belakang untuk menahan luhan mengejar ji hyo)
GEUN YOUNG: luhan…..jangan pergi…..macam mana reaksi omma awak kalau dia tahu yang awak nak pergi malam ini…..sekarang macam ni…..ji hyo juga tak mahu mendengar apa yang awak nak jelaskan…..dia perlukan waktu sendiri……saya yakin kalau awak bagitau ji hyo esok…..dia pasti akan terima apapun alasan dari awak…..saya yakin…..jadi sekarang ni awak tak perlu tinggalkan majlis ni…….ok???
(luhan tidak membalas soalan geun young malah dia masuk ke dalam rumah…..geun young cuma tersenyum sinis dengan tindakan yang diambil oleh omma luhan…..lalu baekhyun menyusul dari belakang)
BAEKHYUN: awak tahu tak tentang pertunangan ini????
GEUN YOUNG: say….saya tak tahu apa-apa pun sebenarnya,baekhyun……saya pun terkejut lepas apa yang omma luhan cakap pasal pertunangan ini…..(bohong geun young)
BAEKHYUN: kenapa muka awak tak kelihatan panik macam luhan??? Bukankah awak dah merestui hubungan ji hyo dengan luhan??? Kan kesian ji hyo kalau jadi macam ni sekarang???
GEUN YOUNG: sudahlah….saya tak tahu…..
BAEKHYUN: geun young,tolong jujur dengan saya…..awak suka dengan pertunangan ini??? Ataupun awak masih menaruh hati terhadap luhan???
GEUN YOUNG: kenapa??? Awak tak suka saya bertunang dengan luhan??? Kalau saya dengan luhan berkahwin macam mana??? Dah nak buat macam mana……(lalu masuk ke dalam rumah)
(baekhyun terkejut dengan apa yang dikhabarkan oleh geun young)
<skip>
(setelah acara habis……luhan mengajak ommanya berbicara)
LUHAN: omma saya dengan geun young tu tak ada apa-apa hubungan pun…….kami cuma kawan biasa….jadi,please batalkan pertunangan ini…..
OMMA LUHAN: luhan,cepat atau lambat kamu harus berkahwin dengan yeoja yang sedarjat dengan kita….yang mampu mendampingi kamu,menguruskan keluarga dan uruskan tentang hal besar syarikat BY dan omma rasa hari ini adalah hari yang sesuai untuk umumkannya…..
LUHAN: kenapa omma yakin yang saya akan menjadi ceo syarikat itu???
OMMA LUHAN: jelas kamu pemimpinnya, luhan….kerana kamu adalah anak pertama dari pewaris yang sebenarnnya……dan pewaris itu adalah appa kamu sendiri…..kerana appa sudah meninggal maka kamu harus menjadi ceo di syarikat itu…..
LUHAN: tapi bukan saya saja yang menjadi calon untuk menjadi ceo syarikat itu,kan??? Ada chanyeol,baekhyun….lagipun appa-appa mereka masih hidup…..
OMMA LUHAN: appa chanyeol bukan dari pewaris syarikat BY,appa baekhyun tidak sanggup melaksanakan tanggungjawabnya……Cuma kamu satu-satunya calon yang sesuai bagi syarikat BY…..tidak ada yang lain,faham???
(luhan kecewa lalu meninggalkan bilik ommanya dengan segera)
<skip>
(di sekolah, semua pelajar heboh dengan gosip terbaru mereka terima,iaitu pertunangan diantaran luhan dan juga geun young,berita itu juga sampai di telinga cl)
CL: WHAT??? Kamu bertiga tahu dari mana????
DARA: orang dah heboh satu sekolah la…..
MINZY: jahat betul tak undang kita…..kita kan bestfriend geun young…….
( sedang mereka bersembang,2ne1 ternampak geun young berjalan masuk…..mereka segara menghampirinya)
CL: geun young,betul kau bertunang dengan luhan??? Kenapa kau tak bagitau kita??? Kenapa kau tak undang kita??? Dan lebih parah kenapa kau tak bgtau dengan aku secara langsung???
GEUN YOUNG: sorrylah bukan maksud aku tak mahu mengundang kamu semua…..tapi majlis semalam tu bukan aku yang adakan…..majlis itu adalah majlis ulang tahun omma luhan…..kau tahu sendirikan orang yang datang ke ulang tahun omma luhan itu….bukan orang sembarangan???
DARA: oh my gosh!!! Pasti ramai lelaki handsome kat sana kan???
(cl menjeling kearah dara dengan perasaan yang tidak puas hati….)
BOM: but the way…..tahniah atas pertunangan kau….semoga sampai ke pernikahan dan berakhir degan kebahagiaan…..(sambil mencium pipi geun young)
DARA: me too….(sambil berlari kearah geun young untuk memeluknya)
(begitu juga dengan minzy)
GEUN YOUNG: thank ya…..sudahlah kita masuk kelas ye….(sambil menarik tangan bom,minzy dan dara)
(mereka berempat meninggalkan cl)
CL: (menghentakkan kakinya tanda marah) ishhhh…..sabar…..cl…..sabar….
<skip>
(ji hyo berada di luar kerana dia sedang rehat….dia mengingati kembali peristiwa yang berlaku semlam….air matnaya mula mengalir semakin lama semakin laju alirannya…..di sudut kiri terlihat seorang namja sedang menghulurkan sapu tangan untuk ji hyo…..namja itu adalah chanyeol…..)
JI HYO: terima kasih….(sambil mengambil sapu tangan tersebut)
CHANYEOL: setiap kali bertemu dengan awak…..kenapa saya asyik nampak awak banyak sedih berbanding ketawa???
JI HYO: sorry…..
CHANYEOL: ouhhh,telefon awak tak aktif semalaman…..
JI HYO: ya saya tak nak berhubung dengan siap-siapa……(teruskan tangisnya)
CHANYEOL: tak jadi masalah…..saya teringat sewaktu pertama kali kita bertemu……awak  yang memaki luhan…..awak yang memberi semangat yang kuat untuk saya……
JI HYO: ia….saya yang salah…..terlalu penakut……cuba kalau awak ni teman lelaki saya……pasti saya tak akan sering kali menangis seperti sekarang……dan awak takkan buat saya sedih macam ni……betul,kan??? Dan seandainya saja……lelaki yang saya cintai itu adalah awak,chanyeol……(terus memeluk chanyeol)
CHANYEOL: saya harap awak takkan sedih lagi lepas ni…..
<skip>
(untuk menenangkan hati pji hyo,appa ji hyo membawa ji hyo ke sebuah tasik yang mempunyai banyak ikan….untuk memancing)
APPA JIHYO: di sini banyak sangat ikan……kita memancing je lah kat sini…….
(sedang mereka memancing,mereka terlihat seorang datuk terjatuh ke dalanm tasik itu…..appa ji hyo dan ji hyo menjadi cemas kerana cuma ada mereka di situ…..appa ji hyo tidak reti berenang….dan satu-satunya harapan yang tinggal adalah ji hyo….ji hyo terjun ke dalam tasik dan kemudian membawa datuk tersebut ke tepi tasik…..appa ji hyo menunggu dia atas….dan tiba-tiba muncul seorang lelaki yang tidak dikenali datang membantu….datuk itu tersedar dari pengsan dan memanggil ji hyo….rin jin…..ji hyo tercengang….dan kemuadian datuk tadi pengsan balik….lelaki yang tidak dekenalinya itu memberitahu bahawa itu adalah appanya)
ENCIK KIM: sekali lagi saya berterima kasih kerana sudah menolong appa saya……
JI HYO: sama-sama…..kalau macam tu saya minta diri dulu….nanti kalau ada masa saya akan datang jenguk datuk….sekali mengembalikan baju encik…..
ENCIK KIM: ya boleh-boleh…..pasti appa saya juga ingin bertemu dnega orang yang telah menolongnya…..
(ji hyo pun meninggalkan rumah itu dengan segera)
<skip>
(di sekolah)
(sedang chanyeol berjalan….geun young menyapa dia dari belakang)
GEUN YOUNG: awak tak bgtau luhan kan tentang pertunangan itu adalah rancangan saya????
CHANYEOL: kalau pertunangan itu cuma untuk kepentingan kau sendiri…..aku tak setuju….aku tak mahu tengok kawan aku sendiri merana kerana kemahuan kau…..
GEUN YOUNG: aneh…kau pedulikan luhan,ke???? Biasanya kau tak pedulikan kawan-kawan kau yang lain……
CHANYEOL: aku bukan pedulikan luhan, tapi…..
GEUN YOUNG: tapi???? Awak pedulikan ji hyo…..ouhhhh awak suka dengan ji hyo…..baguslah kalau saya balik dengan luhan…..bermaksud dengan senang kau boleh dapatkan ji hyo…..awak harusnya berterima kasih dengan saya ,chanyeol…..
CHANYEOL:ji hyo cuma boleh bahagia kalau dengan luhan…..bukan dengan aku…..
GEUN YOUNG: terus macam mana dengan perasaan awak??? Awak tak rimas tengok mereka bahagia depan awak??? (mendekati chanyeol) cuba kau fikir perasaan kau sendiri,chanyeol??? Kau juga ingin bahagia,kan???
<skip>
(di rumah chanyeol)
(chanyeol mendekati ommanya yang sedang makan dengan perlahan)
CHANYEOL: noona,biar saya yang suapkan……
(pembantu rumah tersebut memberikan bubur kepada chanyeol)
CHANYEOL: noona boleh pergi sekarang….
(pembantu rumah tersebut akur dengan arahannya)
CHANYEOL: makan dulu ya,omma……(sambil menyuapkan bubur ke dalam mulut ommanya) omma,omma ingat tak ji hyo??? Yeoja yang chanyeol suka??? Sekarang chanyeol dah berkawan balik dengannya…..tapi chanyeol takut,omma…..chanyeol takut tak dapat nak memenangi hatinya…..kerana chanyeol tahu,hatinya bukan untuk chanyeol……sekarang chanyeol tak tahu nak buat apa??? Apakah chanyeol patut bertindak untuk mendapatkan dia......atau chanyeol harus diam??? Di satu keadaan dia perlukan chanyeol untuk waktu sekarang……tapi di keadaan lain chanyeol bukan siapa-siapa untuknya…..
(omma chanyeol memandang muka chanyeol lalu mengusap rambut chanyeol)
OMMA CHANYEOL: kejar dia……
(chanyeol menggangukkan kepalanya)
<skip>
(di rumah datuk tadi)
(ji hyo datang seperti yang di janjikan…..ji hyo mengetuk pintu rumah tersebut)
JI HYO: selamat tengahari……ada sesiapa tak kat dalam???
DATUK BYUN: selamat tengahari…..
JI HYO : ehhh,datuk….
DATUK BYUN: ri….rin jin???
JI HYO : rin jin ???
DATUK BYUN :maaf saya teringatkan anak perempuan saya……kamu sangat mirip dengan dia sewaktu dia remaja……kamu siapa???
JI HYO: ouhhh ya saya lupa…..saya ji hyo…..datuk tak ingat…..saya yang menolong datuk waktu datuk lemas semalam…..
DATUK BYUN: ouhhh jadi kamu yang tolong saya??? Tak sangka….datuk ingat yang tolong datuk seorang yeoja yang muda dan cantik seperti kamu……
JI HYO: ouhh ya encik kim ada tak datuk???saya nak berikan balik bajunya yang saya pinjam…..
DATUK BYUN: beri sini pada datuk….biar nanti datuk yang berikan kepadanya….
JI HYO: terima kasih datuk….saya balik dulu ye….bye….
DATUK BYUN: ehhh nantilah dulu kita berborak di dalam….datuk nak tau juga siapa yang selamatkan datuk….
JI HYO: ermmmm….baiklah….
(mereka pun bersembang…..dan dari situ mereka menjadi sangat rapat….ji hyo menceritakan segala-galanya tentang dirinya….dan datuk byun juga menceritakan apa yang berlaku ke atas dirinya)
JI HYO: ouhhhh jadi encik kim bukan anak datuk……
DATUK BYUN: ya….datuk cuma menumpang di rumahnya….sebenarnya datuk nak ke tempat anak datuk…..tapi datuk singgah dulu di rumah chang min….
JI HYO: datuk,ji hyo suka sembang ngan datuk…..datuk lawak…..beban masalah ji hyo rasa hilang begitu saja…..
DATUK BYUN: sebenarnya kamu ada masalah apa????
JI HYO: biasalah datuk…..masalah anak muda…..
DATUK BYUN: boleh datuk teka??? Masalah cinta???
JI HYO: macam mana datuk boleh tahu????
DATUK BYUN: datuk kan pernah muda macam kamu……kalau kamu tak kisah…..sebenarnya masalah kamu apa???
(ji hyo menceritakan segala-galanya kepada datuk byun)
DATUK BYUN: melihat penampilan kamu,kamu ni seorang yeoja yang pantang menyerah…..satu ancaman takkan membuatkan kamu lemah……justeru,kamu boleh jadikan itu sebagai alasan untuk menawan hati orang tua namja itu…..
JI HYO: kalau tak boleh juga bagaimana????
DATUK BYUN: pasti boleh
JI HYO: dari mana datuk dapat tahu…..datuk kan tak kenal saya sepenuhnya…..
DATUK BYUN: walaupun datuk ini kelihatan tua….tapi….mata datuk tidak……dan datuk boleh lihat dari mata kamu…..satu hal yang datuk nampak…..semangat!!!!
<skip>
(di sekolah chanyeol mengajak ji hyo kerumahnya kerana pada waktu itu keluarga BY sedang berkumpul……ji hyo pun mengikutinya….setelah ji hyo dan chanyeol sampai….dalam rumah chanyeol terdapat omma luhan,luhan dan baekhyun….appa chanyeol tidak lagi kelihatan)
OMMA LUHAN: chanyeol!!! Kenapa kamu bawa dia ke sini????
CHANYEOL: mak cik inikan rumah saya…..jadi terserah saya,saya nak bawa siapa…..
( di satu sudut muncul datuk byun sambil menyorong omma chanyeol)
DATUK BYUN: apa bising-bising ni????
CHANYEOL: datuk
LUHAN: datuk
BAEKHYUN: datuk
JI HYO: datuk????

Bersambung……..

No comments:

Post a Comment