Friday 7 August 2015

LOVE,LOVE,LOVE: EP 6 (THE EX)


LOVE,LOVE,LOVE EP 6 ( THE EX )

(sewaktu ji hyo menaiki tangga….chanyeol segera menghalangnya dan berdiri di hadapannya….)
JI HYO: chanyeol???
(dalam waktu yang sama,geun young juga melepaskan pelukannya)
GEUN YOUNG: awak kenapa??? Terkejut tengok saya ada di sini???
BAEKHYUN: memang jelas dia terkejut….awak tak beritahu dia bahawa awak akan datang, kan??? Cuba sekarang awak jelaskan kenapa awak tak beritahu dia…..
GEUN YOUNG: ohh,tentang itu….saya nak buat kejutan untuk awak….kepada yang lain juga….kamu semua apa khabar???
KAI: lama tak jumpa??? Awak seommain cantik….
XIUMIN: ya….geun young…awak seommain berubah….nampak seommain dewasa…
GEUN YOUNG: kamu semua pun begitu…..
(chanyeol menarik ji hyo ke tepi untuk mengelakkan ji hyo dari ternampak geun young….dan chanyeol mengubah topik perbincangan mereka)
CHANYEOL: bagaimana rasanya dah couple dengan luhan??? Tak perlu malu-malu macam tu….awak sepatutnya gembira sebab dah berpasangan dengan orang yang awak suka…tahniah….
JI HYO: terima kasih…..kerana berkat usaha awak,saya berpasangan dengan luhan…..ouhhh ya….luhan mana???
CHANYEOL: dia cuma masuk sekejap untuk jumpa mereka….sekejap lagi dia keluarlah….tunggu sekejap,saya sms dia dulu…..(sambil mengeluarkan teelefonnya lalu menaip sesuatu)
(luhan mendapat mesej tersebut waktu dia bersembang dengan geun young…..mesejnya yang disampaikan oleh luhan berbunyi seperti ini…..’beritahu mereka semua,omma kau suruh balik sekarang,ji hyo di tempat letak kereta bersama aku.’luhan memberitahu geun young dan ahli exo yang lain….)
LUHAN: maaf,geun young….omma saya baru sms…tiba-tiba saya kena balik….tak apa-apa kan???nanti saya telefon awak….(lalu pergi meninggalkan geun young dan ahli exo lalu berjumpa dengan chanyeol dan ji hyo)
LUHAN: ji hyo,saya hantar awak balik sekarang,ya???
JI HYO: ok….ermmm chanyeol saya balik dulu….
LUHAN: chanyeol….terima kasih atas segalannya,aku pergi dulu…..(lalu pergi meninggalkan chanyeol bersendirian)
(di atas….geun young berasa sedih kerana dia merasa baru sekejap saja dia berjumpa dengan luhan)
GEUN YOUNG: kenapa dengan luhan??? (dalam nada sedih)
KAI: biasalah kalau omma luhan balik ke korea,dia tentu nak jumpa anaknya….janganlah sedih macam tu….dah dua tahun kita tak jumpa,kan??? Sekarang kita raikan kepulangan awak,ya??? Betul tak,guys???
TAO: betul,betul anggap saja ini parti menyambut kepulangan awak,geun young…..awak boleh pesan apa-apa saja….saya yang bayar….
<skip>
(di rumah ji hyo)
(ji hyo termenung sambil memegang sebuah gelang pasangan,satu di tangannya satu lagi dipegagannya….omma ji hyo ke ruang meja ommaan sambil membawa hidangan….omma ji hyo pelik melihat kelakuan ji hyo…..tersenyum-senyum sendiri……)
OMMA JI HYO: ini bekal kamu…..
JI HYO: gumawo…omma…
OMMA JI HYO: kenapa dari tadi kamu asyik tersenyum-senyum???
JI HYO: tak ada apa-apa…..
OMMA JI HYO: itu apa???
JI HYO : tak ada,kan ??? (sambil menunjukkan tangan kirinya)
OMMA JI HYO: tangan sebelah lagi tu…..
JI HYO: semalam ji hyo buat gelang sendiri….gelangnya sama,kan??? (sambil menunjuk gelnag yang dipakainya dan dipegangnya) namanya gelang pasangan….
OMMA JI HYO: jadi,kamu dah ada pasangan???
JI HYO : mari sini saya bisikkan….(sambil mendekati teling ommanya)
OMMA JI HYO : hahhhh kamu dah berpasangan sama luhan…..
JI HYO : syhhhhh
OMMA JI HYO : kamu dah berpasangan dengan luhan….(makin kuat)
(appa ji hyo terus keluar dan mendekati ji hyo…)
APPA JI HYO : kamu berpasangan dengan siapa ???
OMMA JI HYO : luhan yang saya ceritkan tu…..
APPA JI HYO: yang awak sangka pencuri tu???
OMMA JI HYO : ya….
APPA JI HYO : yang mana satu,ehhh ???? jadi timbul rasa ingin tahu je….bukankah kamu rapat dengan chanyeol ???
JI HYO : chanyeol ??? dia kawan saya….. luhan ialah yang baling appa dengan……(ayat ji hyo tergantung di situ)
(appa ji hyo mengimbas kembali….peristiwa kepala appanya dilempar tin oleh luhan)
APPA JI HYO: jadi,kamu berpasangan dengan luhan yang itu???
OMMA JI HYO: awak dah pernah jumpa luhan???
APPA JI HYO: sudah!!!! Maaf ji hyo….kalau kamu berpasangan dengan dia,appa tak setuju…appa tak mahu kamu rapat,apa lagi bercinta dengan lelaki yang tak sopan seperti luhan itu!!!!
OMMA JI HYO: tak sopan macam mana??? Semasa ke sini,luhan baik sangat….yang penting, omma dan appa luhan tu orang kaya…..
APPA JI HYO : ya jugak…..tapi saya tetap tak setuju dengan dia….kalau luhan tu berani datang ke rumah ini,nampaknya saya mesti beri dia pengajaran…..soalnya,saya tak suka dia….cepat sarapan…kita nak pergi ni….appa ambil jake dulu….
OMMA JI HYO : sudah bertenang ji hyo….tak usah panik…
JI HYO: bukan itu masalahnya,omma…
OMMA JI HYO: apa???
JI HYO: luhan nak datang ke sini…..
OMMA JI HYO: hahhh nak jemput kamu sekarang???
JI HYO: ya…
OMMA JI HYO: macam mana,ya???? Kamu telefon luhan sekarang….cepat….beritahu dia jangan jemput sekarang…..
JI HYO: sekarang????
OMMA JI HYO: ya,cepat!!!!
(ji hyo terus pergi ke belakang dapur untuk menelefon luhan sementara omma ji hyo sdag mengemas diatas meja)
<skip>
(di jalanan luhan sedang memandu kereta sambil memikirkan tentang geun young)
LUHAN: hari ini hari pertama geun young kembali ke sekolah….macam mana kalau geun young bertemu dengan ji hyo…..(sedang luhan berfikir dia mendapat panggilan telefon dari ji hyo) halo!!!!
JI HYO: halo !!! luhan,awak tak payah jemput saya,ya???
LUHAN: kenapa??? Saya dah bertolak ke rumah awak,ji hyo….
JI HYO: begini sajalah…..awak tunggu di depan saja…nanti kita boleh pergi sama-sama…
LUHAN: kenapa saya tak boleh jemput ke rumah awak??? Kenapa awak cakap bisik-bisik begitu???
JI HYO: sudahlah,jangan banyak cakap….saya tunggu di depan,ya??? Sekejap lagi saya ke sana…bye…(terus mematikan telefon)
(ji hyo kembali ke dapur)
OMMA JI HYO: macam mana??? Dah telefon???
JI HYO: dah,omma…sekarang apa pula???
(omma ji hyo memikirkan caranya,sehingga mata omma ji hyo terpandang di sebuah tempat….tempat itu kelihatan kunci motor appanya….kemudian omma ji hyo ambil dan sorokkan di dalam baju…..lalu appa ji hyo pun datang)
APPA JI HYO: ji hyo cepat kita bertolak sekarang….nanti kamu lambat…..(lalu mencari kunci motornya)
JI HYO: ya,appa….jom kita berangkat sekarang….
OMMA JI HYO: cepat,nanti terlambat…..
APPA JI HYO : mana kunci motor ??? tadi di sini….
OMMA JI HYO: tak tahu awak letak di mana tadi…..
APPA JI HYO: di sini….
OMMA JI HYO : di mana ??? sudahlah,nanti ji hyo terlambat….ji hyo,kamu pergi saja dulu….nanti terlambat pula sampai ke sekolah…..nah,bawa bekal ini….
JI HYO : sudahlah appa…saya nak cepat ni…saya naik bas mini sajalah…
APPA JI HYO : ya sudahlah kamu pergi dahulu….hati-hati di jalan nanti….bye
JI HYO : bye….
(appa dan omma ji hyo kembali mencari kunci motor….sewaktu appa ji hyo tunduk ke bawah…..omma ji hyo cepat-cepat meletakkan kunci motor itu di sebalik ikan goreng……ji hyo pula pergi ke depan dan terus memasuki kereta luhan……)
OMMA JI HYO : awak…mari sini tengok ni…..cepat…
APPA JI HYO : apa dia ??? (sambil keluar dari bawah meja)
OMMA JI HYO : di sebelah ikan tu kunci,kan ???
APPA JI HYO : kenapa kunci motor saya boleh ada di situ ??? (lalu mengambil kunci motornya)
<skip>
(di perkarangan sekolah,cl dan rkan-rakannya berjalan dan tiba-tiba ada sebuah kereta memasuki kawasan sekolah sambil hon kearah mereka…..cl sempat marah orang yang bawak kereta itu……apabila pintu kereta itu di buka…..cl terkejut yang di dalm kereta itu ada geun young,sahabat karibnya….geun young keluar sambil membawa hadiah dari London untuk mereka)
CL: geun young !!!!
GEUN YOUNG: hai….(sambil memeluk cl dan rakan-rakannya yang lain) rindunya…..
CL: bila kau balik dari London???
GEUN YOUNG : baru semalam…..program pertukaran pelajar saya dah tamat….jadi,saya boleh kembali ke korea….bersekolah di sini semula…….
CL : ya..
GEUN YOUNG : oh ya…..mana dara ???
MINZY: biasalah,dia ke singapura menghantar omma dan appanya buat pemeriksaan perubatan…..
GEUN YOUNG: ouhhh ya….aku ada buah tangan ni untuk kamu semua….
MINZY: buah tangan dari London……(mngambil bungkusan tersebut)
CL: sebaiknya kita masuk ke dalam sajalah….tak selesa di sini…jom kita ke kelas…..
<skip>
(di belakang tangga)
(ji hyo menunggu luhan untuk memberikan luhan gelang pasangannya…luhan pun tiba di belakang tangga)
LUHAN: hai awak…..
JI HYO: hai….(dengan ceria)
LUHAN: hari ni omma awak masak apa???
JI HYO: macam biasa…..ouhhh luhan tengok ni cantik tak????
LUHAN: (sambil menyuapkan makanan ke dalam mulutnya lalu melihat gelang yang ji hyo tunjukkan) apa ni???
JI HYO: ini adalah gelang pasangan…..saya buat semalam….
LUHAN: alaaaa tak cantiklah….buang je lah….
JI HYO: ishhh tak nak pakai sudah….tak payalah nak kena buang bagai…..
LUHAN: alaaa saya melawak je….hehehehe….bak sini gelang tu saya nak pakai….(kemudian tangan luhan dan ji hyo di dekatkan)
JI HYO: kenapa kita perlu jumpa kat tangga ni???
LUHAN: alaaa bukanya ada masalah pun ngan tangga ni….lagipun kalau berdua,kita lebih romantik….
(dalam masa yang sama,geun young bertemu dengan ahli exo)
GEUN YOUNG: kai….luhan mana??? Kenapa dia tak bersama kamu???
KAI:luhan mana???(tanya kepada ahli yang lain)
KRIS: tak tahu….
XIUMIN: sama…aku pun tak tahu….
KAI: mungkin di tandas….
GEUN YOUNG : ouhh macam tu….tapi saya seperti nampak dia bersama seorang gadis….
XIUMIN: salah pandang kot???
GEUN YOUNG: boleh jadi….tapi tak tahulah kenapa saya rasa luhan seperti mengelak saya sejak semalam…ada tak yang tahu kenapa dengan dia???
(semua ahli exo menggelengkan kepala mereka)
GEUN YOUNG: sudahlah,saya nak pergi cari luhan…..bye….
(sementara itu luhan menghantar ji hyo ke kelas dia cuam menemankan ji hyo di tangga)
JI HYO: saya naik dulu ye….bye
LUHAN: bye….
(kemudian dengan tiba-tiba geun young mengur luhan itu membuatkan luhan terkejut….)
LUHAN: geun young…….
GEUN YOUNG: luhan….kenapa awak ada di sini??? Awak baru makan,ya??? Kenapa tak beritahu???
LUHAN: saya tak makanlah…..
GEUN YOUNG: itu ada nasi di mulut awak….
LUHAN: ouhhh tak tahu kenapa tiba-tiba nasi ni ada di sini….loceng dah bunyi….saya pergi dulu….bye….
GEUN YOUNG: luhan……kenapa dengan dia ni?????
<skip>
(cl,minzy,bom dan geun young bersembang di hadapan sekolah……cl dan minzy asyik bersembang benda yang sama…..itu membuatkan geun young menjadi muak dan kemudian dia teernampak ji hyo….dia terus beritahu cl,minzy dan bom yang dia ada janji dengan ji hyo….walaupun dia tidak kenal ji hyo…..ji hyo terus menemaninya sehingga ke kereta….dia terus mengucapkan terima kasih kerana sanggup menemankan dia untuk melepaskan diri dari mereka…..dan mulai hari itu mereka berkenalan….cl,minzy dan bom menjadi sangat terkejut setelah melihat kawan mereka menegur musuh mereka…..geun young mengajak ji hyo untuk makan….tetapi ji hyo menolak….setelhaa dipaksa beberapa kali….ji hyo pun akur….mereka tiba di sebuah restoran……geun young juga mengajak luhan untuk makan bersama…..setelah luhan sampai dia terkejut melihat ji hyo ada sekali…..dia terus memberitahu geun young yang dia tk jadi datang kerana ada latihan untuk persembahan……sepanjang di dalam kereta dia terus memikirkan benda yang sama….mcm mana mereka kenal…..itu sahaja yang ada di fikirannya)
<skip>
(ahli exo berkumpul untuk membantu luhan menyelesaikan masalahnya….)
BAEKHYUN: tadi dekat sekolah,geun young tak banyak cerita dengan aku….
KAI: ji hyo dan geun young sama-sama cintakan luhan….macam mana kit nak buat???
CHANYEOL: luhan,kau tak boleh terus macam ni….kau dah permainkan mereka berdua….jadi,kau mesti buat keputusan supaya mereka tak sakit hati…..
LUHAN: tapi…
CHANYEOL: (terus menyekat perkataan luhan) kau harus tegas dengan diri kau sendiri…..kau mesti berani buat keputusan….
KAI: betul kata chanyeol…sampai bila kau nak terus menyorok macam ni???
LUHAN: okey,esok aku akan cakap dengan geun young….
<skip>
(di sekolah luhan memnaggil geun young sebelum dia masuk kedalam sekolah lalu mengajak geun young pergi ke tepi air pancutan….dia memberitahu geun young segala-galanya)
LUHAN: saya nak kita berdua putus…..tapi sebelum awak ke London lagi saya dah putuskan awak…..kenapa awak masih anggap saya ni bf awak???
GEUN YOUNG: apa??? Saya balik ke sini semata-mata nak berjumpa dengan awak luhan……beritahu siapa perempuan yang dah menghasut awak….tak pa lah saya nak awak kiss saya buat kali yang terakhir dan selepas ni saya takkan mintak apa-apa….
LUHAN: apa???
(geun young terus kiss luhan dan itu membuat luhan terkejut….tetapi luhan membiarkan kerana itu adalah perminataan terakhir dari geun young sebelum mereka berpisah…..tetapi keadaan luhan berubah apabila ji hyo ternampak mereka berdua kiss….ji hyo terus menangis melihat perbuatan luhan….dia terus berlari meninggalkan tempat itu….luhan perasan akan kehadirannya dan terus mengejar ji hyo sehingga ke dalam sekolah….)

Bersambung…..

No comments:

Post a Comment