Friday 7 August 2015

LOVE,LOVE,LOVE: EP 7 (THE PLANNING)


LOVE,LOVE,LOVE EP 7 ( THE PLANNING)

LUHAN: ji hyo,biar saya jelaskan dulu…….
JI HYO: lepaskan…..(lalu menampar muka luhan)
(dalam masa yang sama ahli exo turun melalui tangga dan melihat luhan ditampar)
JI HYO: awak memang jahat,luhan!!!! Jadi,awak teman lelaki geun young selama ini…..kenapa,luhan??? Yang pertama,semasa malam show……kedua, sekarang!!!! Awak bercinta dengan saya dan awak menipu saya…..
LUHAN: awak dengarlah dulu….
JI HYO: sudahlah,luhan!!!!! Simpan saja semua penjelasan awak……awak ada dendam apa dengan saya sehingga berkali-kali awak sampai hati menipu saya…..
LUHAN: ji hyo !!! (sambil memegang tangan ji hyo)
(tapi ji hyo menggelaknya)
JI HYO: ingat, luhan…..jangan tunjuk muka awak di depan saya lagi……saya dah terlalu sakit!!! Saya dah jelak dengan awak !!! (lalu pergi meninggalkan luhan)
(setelah ji hyo pergi barulah ahli exo mendekati luhan…..tapi baekhyun tidak mengikut langkah mereka sebaliknya dia ke arah air pancutan di depan sekolah…..ahli exo yang lain cuba menenangkan luhan…setelah chanyeol melihat keadaan luhan,,,,,dia beredar dari situ untuk mendekati ji hyo)
<skip>
(di air pancutan)
(Baekhyun ternampak geun young sedang bersendirian sambil menangis……baekhyun mendekatinya lalu baekhyun di peluk erat oleh geun young kerana  terlalu sedih…..baekhyun terkejut lalu membiarkan sahaja perbuatan geun young kerana dia memahami perasaan geun young)
<skip>
(di tangga)
( ji hyo sedang menangis setelah melihat semua kejadian itu…..sedang ji hyo menangis,chanyeol mendekatinya tanpa banyak berbicara…..ji hyo perasan dengan kehadiran chanyeol)
JI HYO: kenapa awak tak pernah beritahu saya bahawa luhan bercinta dengan geun young???
CHANYEOL: setahu saya,luhan tak lagi menggangap geun young sebagai teman wanitanya…..dah lebih setahun mereka tak berhubungan…..
JI HYO: tapi kenapa awak tak beritahu saya??? Malah, awak menyuruh saya berpasangan dengan luhan…..
CHANYEOL: sebab saya tahu luhan sukakan awak dan saya juga tahu awak sukakan dia…..kenapa kamu berdua nak sembunyikan perkara itu???
JI HYO: boleh tak awak tinggalkan saya sendirian???? (ji hyo memandang tempat chanyeol)
(tapi chanyeol hilang dalam sekelip mata….tanpa disedari ji hyo)
<skip>
(di restoran)
(baekhyun dan geun young berada dalam sebuah restoran….geun young cuma bermain dengan airnya tanpa menghirup air tersebut)
GEUN YOUNG: jadi, mereka bercinta???? Sejak bila????
BAEKHYUN: sebelum awak pulang….luhan benar-benar tergila-gilakan ji hyo…..dia benar-benar dah melupakan awak….
GEUN YOUNG: jadi, namja yang selalu diceritakan oleh ji hyo itu ialah luhan???
BAEKHYUN: awak tak mungkin boleh mengubah perasaan luhan sekarang ni….lebih baik awak lupakan dia dan teruskan hidup awak…..saya masih ada di sini untuk awak….
(geun young terkejut kerana dia tidak mengetahui selama ini baekhyun menyimpan perasaan sayang lebih daripada seorang kawan terhadapanya….baekhyun cuma tersenyum)
GEUN YOUNG: nampaknya saya tak boleh tumpukan perhatian ini…….(lalu mengemaskan barangnya) saya pergi dulu…..
<skip>
(di bilik exo)
KAI: sudahlah,luhan….nanti ji hyo akan kembali seperti biasa…..
(chanyeol masuk dengan gopoh lalu menumbuk muka luhan,luhan jatuh kerana tumbukan chnayeol,semua ahli exo pakat memberhentikan perbuatan chanyeol)
KAI: kau dah gila???
CHANYEOL: kalau kau tak serius dengan ji hyo,lebih baik kau tinggalkan dia dan kembali bersama geun young!!!!
LUHAN: kenapa kau suruh aku putuskan hubungan dengan ji hyo??? Bukankah kau yang merancang semua ini??? Kalau kau tak suka aku bersama ji hyo, kenapa kau aturkan semua itu…..
CHANYEOL: aku sukakan ji hyo !!!
(semua ahli exo terdiam termasuk luhan)
CHANYEOL: tapi dia sukakan kau……aku cuma mahu lihat ji hyo bahagia…..itu saja…..kalau kau berani sakitkan dia lagi,aku tak akan teragak-agak merebut dia daripada kau…..
LUHAN: kau mengugut aku??? (terus bangun dari tempat duduknya)
CHANYEOL: kalau kau berasa tergugat,jangan sakiti dia lagi…..(lalu meninggalkan ahli exo termasuk luhan)
<skip>
(ji hyo pulang ke rumah lalu masuk ke biliknya dengan muka yang sedih,omma ji hyo masuk ke bilik ji hyo)
OMMA JI HYO: ji hyo…..(panggilnya perlahan)
(ji hyo terkejut lalu mengesat air matanya)
OMMA JI HYO: kenapa balik-balik saja kamu terus menangis macam ni???
JI HYO: tak ada apa-apa,omma…..
OMMA JI HYO: tak apa-apa macam mana??? Dah jelas kamu sedang menangis….kenapa,ji hyo??? Kamu ada masalah dengan luhan???
(appa ji hyo yang baru masuk ke rumah terus melihat omma dan ji hyo bersama….dan dia memasuki bilik ji hyo)
APPA JI HYO: kenapa mata anak appa ni sembap macam tu????
OMMA JI HYO : dia sedang menangis….entah kenapa balik-balik saja terus menangis…..ji hyo……ceritalah kepada omma dan appa…..kamu ada masalah dengan luhan ???
JI HYO : kenapa omma mesti sebut nama dia ???
APPA JI HYO : kenapa lagi dengan dia ??? dia menyaiti kamu ???? dia buat kamu menangis sampai macam tu….ini dah tak betul ni…..appa tak boleh diam….dia di mana sekarang ???? biar appa kerjakan dia !!!!
OMMA JI HYO : dengarlah penjelasan ji hyo dulu…..
APPA JI HYO : awak ni macam mana ??? dah jelas dengar namanya saja ji hyo tak mahu…..dia yang buat ji hyo menangis !!!! dari mula lagi saya dah kata saya tak suka namja itu !!!! dahlah sombong,berlagak !!!!
OMMA JI HYO : awak tak pernah tahu luhan tu macam mana…..dia baik,sopan….awak tak kenal dia!!!!!
APPA JI HYO: saya dah pernah jumpa dia semasa menghantar ji hyo ke sekolah dulu….saya kenal dia…..
JI HYO: aduhhhh….omma dan appa tu kenapa???? Luhan tak macam tu…..tapi itulah dia…..
APPA JI HYO: kamu ni macam mana???? Membela si luhan pula…..katanya marah dengan dia……
<skip>
(di rumah geun young)
(geun young berada di atas katilnya sambil memegang sebuah kotak bulat yang besar……di dalam kotak itu tersimpan seribu satu kenangan dia bersama luhan…..dia mengeluarkan satu-persatu barang-barang tersebut…..lalu dia menangis dan kemudian melemparkan semua barang tersebut dengan kuat)
<skip>
(di rumah ji hyo)
(luhan datang pada waktu malam…..lalu mengetuk pintu rumah ji hyo….berulang kali……omma ji hyo membuka pintu tersebut)
OMMA JI HYO: ehhhh luhan…..
LUHAN: ya saya mak cik….saya boleh bercakap dengan ji hyo sekejap,kan???
(ji hyo terus terkejut mendengar ommanya memanggil nama luhan)
OMMA JI HYO: ya…..
( appa ji hyo terus keluar dari rumah melihat siapa yang datang….dan dia terkejut lalu)
APPA JI HYO: kenapa kamu ke sini????
LUHAN: selamat malam,pak cik….
APPA JI HYO : kalau kamu nak tahu,balik saja dari sekolah tadi anak saya menangis teresak-esak disebabkan lelaki yang bernama luhan !!!!! kamulah luhan,bukan ???
LUHAN : ya…saya luhan, pak cik….
APPA JI HYO:apa awak buat pada anak saya sehingga dia menangis macam tu??? Kamu jangan macam-macam,ya??? Jangan main-main dengan anak saya!!!! Kamu ingat anak saya mainan boleh dimain-mainkan sesuka hati??? Jangan mentang-mentang kamu orang kaya,nak berlagak dan buat sesuka hati…..jangan menyusahkan orang yang hidupnya dah susah,faham??? Cepat pergi dari sini!!! Pergi !!!!
LUHAN: tapi saya datang ke sini untuk minta maaf,pak cik……saya juga nak minta maaf pada pak cik…..
APPA JI HYO: tal payah.soalnya,kamu pergi dari sini dan jangan menggangu.faham??? sudah,pergi balik….tak payah minta maaf….pergi dari sini…..
(appa ji hyo mengajak omma ji hyo masuk tapi omma ji hyo berdegil untuk tunggu di sini)
APPA JI HYO : awak jom masuk….
OMMA JI HYO: tidak….
APPA JI HYO: pergi !!!! keluar dari sini !!!! balik !!! (appa ji hyo belum habis lagi kemarahannya terhadap luhan)
(terus menarik omma ji hyo dan masuk ke dalam….luhan tetap berdegil untuk balik…..lalu dia menjerit di halaman rumah ji hyo)
LUHAN : ji hyo,saya tak akan pergi dari sini !!!! saya akan terus berdiri di sini sehingga awak mahu jumpa saya !!!
(appa ji hyo terus keluar setelah mendengar luhan menjerit)
APPA JI HYO: kenapa kamu terjerit-jerit di rumah orang??? Tak tahu malu!!!! Kamu mahu saya laporkan kepada balai polis???
LUHAN: saya tak peduli,pak cik….saya akan tetap berdiri di sini sehingga ji hyo jumpa saya!!!
APPA JI HYO: kamu dah gila???
LUHAN : terpulanglah apa pak cik nak kata….saya cuma nak bercakap dengan ji hyo dan jelaskan perkara yang sebenarnya….
OMMA JI HYO : heyyy appa biarlah luhan jumpa ji hyo….sudah mari luhan…..
APPA JI HYO : orang macam ni tal payah dikasihani…..ji hyo pun belum tentu lagi mahu jumpa dia…..balik…..(terus masuk ke dalam rumah untuk kali kedua)
(luhan tetap berdegil untuk balik….lalu dia menunggu ji hyo keluar…..lalu kedengaran bunyi guruh….pada mulanya ji hyo ingin keluar tetapi selepas mengenang balik peristiwa tadi dia kembali berkurung di dalam bilik….dia cuma boleh melihat luhan dari jarak yang jauh dan melihat luhan dibasahi air hujan……)
<skip>
(geun young datang bertemu dengan luhan)
GEUN YOUNG: maafkan saya tentang kejadian semalam,luhan….saya benar-benar silap….tentang ji hyo,kebetulan saya kenal dia….kalau dia marah ppada awak,saya boleh cakap dengan dia baik-baik….
LUHAN: awak nak cakap apa dengan puteri???
GEUN YOUNG: saya akan cakap bahawa kita dah taka da hubungan lagi……dan ji hyo berhak menjadi teman wanita awak…..bertenanglah,luhan…..saya dah merelakan semuanya….
LUHAN: awak yakin awak nak beritahu ji hyo macam tu???
GEUN YOUNG: ya,luhan
LUHAN: terima kasih,ya….
<skip>
(di sekolah)
(geun young bertemu dengan ji hyo untuk memberitahu ji hyo tentang perkara yang kemarin….dia memberitahu segala-galanya dan megajak ji hyo datang ke rumah luhan untuk menjenguk luhan…..ji hyo pun akur dengan kehendak geun young)
<skip>
(di rumah luhan)
(semua ahli exo berkumpul di rumah luhan,geun young dan ji hyo masuk secara tiba-tiba…..)
GEUN YOUNG: hai, semua!!!!
KAI: awak bersama ji hyo????
GEUN YOUNG: kami datang untuk menjenguk luhan dan ji hyo nak beritahu sesuatu kepada luhan…..betul tak,ji hyo???
LUHAN: awak nak cakap apa,ji hyo????
JI HYO: tak ada apa-apa yang saya nak cakapkan dengan awak…..
GEUN YOUNG: luhan,ji hyo masih sayangkan awak…..kamu berdua janganlah bergaduh disebabkan saya…..saya merestui kamu berdua…..
TAO: dah berbaik rupa-rupanya
KAI: ya,masih malu-malu pula…..
LUHAN: janganlah bising-bising…..aku tengah sakit ni,tahu tak???
JI HYO: dah sakit pun masih boleh marah-marah!!!!
LUHAN: badan saya panas….cubalah rasa…(sambil menarik tangan ji hyo lalu diletakkan di dahinya)
(melihat telatah ji hyo dan luhan…..chanyeol terus meninggalkan bilik tersebut kerana tak nak menyeksa hatinya)
<skip>
(omma luhan ingin menyambut ulang tahunnya di korea untuk pertama kalinya…..sewaktu tiba di ulang tahun omma luhan geun young mengajak ji hyo untuk mengikut sama…..tapi ji hyo ditinggalkan di depan porch kereta kerana geun young terlupa untuk mengambil barang……setelah beberapa puluh minit ji hyo menunggu…pengawal keselamatan berasa syak terhadap ji hyo….dan terus menghalau ji hyo keluar kerana ji hyo tidak mempunyai kad undangan…..sewaktu ji hyo dihalau keluar….chanyeol memasuki kawasan rumah itu dan terlihat ji hyo dipegang oleh 2 orang pengawal….chanyeol terus mengatakan yang ji hyo bersamanya untuk ke undangan ini….pengawal itu segera meminta maaf….ketika masuk ke dalam ruamh….luhan mengucapkan terima kasih kepada chanyeol kerana dia membawa ji hyo ke undangan tersebut…..setelah beberapa minit ji hyo masuk….geun young pun menyusul dari belakang….dia meminta maaf kepada ji hyo…..kemudian chanyeol mengajaknya untuk berbual personal dengannya di tempat lain….mereka tiba di satu tempat…..chanyeol mengesyaki sesuatu yang pelik dari geun young)
CHANYEOL: kau ada niat apa dengan ji hyo???
GEUN YOUNG: niat apa??? Awak janganlah tuduh saya yang bukan-bukan….
CHANYEOL: aku sangat kenal dengan sifat kau….cara kau membiarkan ji hyo di luar tadi….sudah terbukti yang kau ada niat jahat terhadap dia…..

GEUN YOUNG: ye memang saya tak suka dia…….sebab dialah luhan berpaling dari saya….awak takkan faham apa yang saya rasa???? Saya berjanji untuk merebut luhan kembali ke tangan saya….(terus meninggalkan chanyeol)
(omma luhan mengumpulkan semua orang untuk mendengarkan dia membuat pengumuman)
OMMA LUHAN: saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang hadir di majlis ulang tahun saya yang sangat teristimewa pada malam ini....saya sangat gembira dapat berkumpul dengan keluarga saya terutamnya keluarga besar arwah suami saya....pastinya anak saya iaitu luhan....malam ini saya juga dapat hadiah istimewa daripada seseorang yang memberikan rantai yang begitu bermakna untuk saya....moon geun young sini,sayang......
(geun young pun mendekati omma luhan)
OMMA LUHAN: luhan,sini
(luhan juga mendekati ommanya)
OMMA LUHAN: sebenarnya,malam ini saya juga ada pengumuman yang tak kurang pentingnya...sebab malam ini saya ingin merasmikan pertunangan diantara luhan dan juga geun young.....
(semua yang hadir bertepuk tangan manakala ahli exo terkejut dengan berita tersebut....ji hyo terlalu terkejut sehingga dia tercengang,baekhyun merasa hampa,luhan cuma mampu melihatkan wajah gembira walaupun hatinya tidak)
Bersambung..........

No comments:

Post a Comment