Friday 7 August 2015

LOVE,LOVE,LOVE: EP 4 (SECRET ADMIRER)


LOVE,LOVE,LOVE EP 4 (SECRET ADMIRER)

(chanyeol keluar dari bilik tersebut dengan selamba,luhan menarik tangannya dari belakang)
LUHAN: hey nak kemana??? Jangan pengecut jadi orang…..tak berani nak mengaku kenyataan….
(ji hyo keluar dengan lemah longlai)
JI HYO: betulkah apa yang luhan cakap ???
(cl datang secara tiba-tiba sambil membawa namja yang menerima kereta chanyeol)
CL: ji hyo…ji hyo,chanyeol itu memang bohongi kau….dan kau tahu cerita mereka macam mana jadinya pertaruhan ini???
(cl menceritakan bagaimana pertaruhan itu terjadi)
CL: kalau tak percaya kau tanya namja……hey cakaplah jangan diam saja….betulakn kau ada menerima kereta dari chanyeol???
NAMJA TERSEBUT: ya,chanyeol ada berikan saya kereta dia yang dia pertaruhkan dengan luhan…chanyeol ini kereta kau….
LUHAN: sudahlah…kereta tu untuk kau saja…lebih baik sekarang kau pergi….pergilah cepat….
JI HYO: beraninya awak tipu saya…saya ingat awak ahli yang paling baik dalam kalangan ahli exo…ternyata awak sama saja…pergi dari sini…jangan pernah bertemu dengan saya lagi.(menangis lalu meningglakan cl,chanyeol dan luhan)
LUHAN: chanyeol…inilah akibatnya kalau kau cari masalah dengan aku….dan aku tak akan segan-segan untuk menghancurkan reputasi kau…..faham!!!
CHANYEOL: luhan,untuk pengetahuan kau,aku tak pernah couple dengan ji hyo….jadi kau jangan salah faham…asalkan kau tahu….aku tak akan pernah kecewa walaupun kau hancurkan reputasi aku….tapi sekarang aku kecewa sebab kehilangan kepercayaan dari ji hyo…teman baik aku….(lalu pergi meninggalkan cl dan luhan)
<skip>
(di rumah chanyeol)
(chanyeol sedang tidur di sofa sambil membaca buku,omma tiri dan appanya datang untuk memberitahu mereka akan pergi ke luar negara untuk sementara)
APPA CHANYEOL: chanyeol!!!
(chanyeol tidak mempedulikan panggilan appanya dia meneruskan pembacaanya)
APPA CHANYEOL: chanyeol!!! Omma dan appa nak ke hong kong selama seminggu…ada bisnes…appa minta tolong dengan kamu selama appa dan omma pergi…kamu jangan buat masalah…sudahlah jom….(lalu keluar dari rumah meninggalkan chanyeol)
(chanyeol melihat pembantu rumahnya sedang menaiki tangga sambil membawa dulang berisi ommaanan…dia mengikuti pembantu rumah tersebut hingga tiba di hadapan sebuah bilik…..)
CHANYEOL: noona…biar saya yang bawakan !!!
PEMBANTU RUMAH: baik,tuan chanyeol !!! (lalu pergi meninggalkan chanyeol di hadapan pintu bilik tersebut)
(chanyeol membuka pintu bilik dan menuju ke meja untuk meletakkan ommaanan diatas meja bersebelahan katil kemudian dia mendekati seorang yeoja yang dipertengahan usia duduk diatas sebuah kerusi roda…..yeoja tersebut adalah ommanya…ommanya lumpuh akibat kecuaian pemandu yang diupah oleh keluarganya….sejak dari kejadian itu, appa chanyeol berkahwin lain…dan perbuatan itu menyebabkan chanyeol menjadi seorang yang pendiam)
CHANYEOL : omma…(sambil memegang tangan ommanya)….di sekolah ada yeoja yang mirip dengan omma….dia cantik,ceria…sama seperti omma dulu….tak tahu kenapa…chanyeol rasa selesa kalau berdekatan dengan dia…tapi sekarang dia benci sangat dengan chanyeol….dia kecewa kerana chanyeol telah membohongi dia…chanyeol tak tahu bagaimana…chanyeol bingung….Cuma omma yang bisa fahami chanyeol….(sambil meletakkan kepalanya diatas tangan ommanya)..Cuma omma yang boleh tenangkan chanyeol….Cuma omma…
(omma chanyeol mengusap kepala chanyeol tanpa berkata apa-apa cuma boleh menangis sambil memahami hati chanyeol)
<skip>
(di rumah exo)
(xiumin sedang asyik bermain dengan video game….sehingga menyebabkan chen stress duduk di sebelahnya…)
CHEN: hyung, bagilah saya pulak main….(sambil menarik remote kawalan untuk bermain)
(xiumin tidak mengalah untuk ambil kembali…mereka berdua bising sehingga menyebabkan kemarahan luhan)
LUHAN: korang berdua ni kenapa ???
BAEKHYUN : kenapa dengan kau ni luhan ???
CHEN : tiba-tiba sensitif…..
LUHAN: aku ni tengah fikir…dan korang berdua menggangu fikiran aku…
KRIS : kenapa kau cemburu dengan chanyeol???
LUHAN: jangan tuduh sembarangan!!!!
KRIS: janganlah beremosi….biasa jelah
BAEKHYUN : tapi memang betulkan kau cemburu dengan chanyeol??? Kau fikir kami semua tak tahu…kelihatan sangat yang sikap kau ni menunjukkan yang kau jatuh cinta dekat ji hyo….
LUHAN: mana ada…..siapa cakap yang aku jatuh cinta dekat dia….jangan mengarutlah….
XIUMIN: ahhhh dari benci jadi cinta…..
KAI : lebih baik kau pikat dia…daripada kau tahan cinta kau…..tak pasal-pasal bertepuk sebelah tangan…
(15 jam kemudian….ahli exo yang lain sudah masuk ke bilik masing-masing untuk tidur…di ruang tamu tinggal luhan bersendirian…..sambil memikirkan sesuatu)
LUHAN : kenapa aku asyik fikir tentang ji hyo…..(dia terfikir balik apa yang baekhyun cakap)…….
<skip>
(di sekolah)
(luhan menunggu ji hyo sehingga ji hyo selesai belajar……tetapi dia terserempak dengan seo joon)
SEO JOON: ehhh luhan…..
LUHAN: aneh…apahal hari ni kau sendiri…mana kawan kau tu…siapa nama dia ???
SEO JOON : ji hyo
LUHAN : ouhhh…mana dia???
SEO JOON: kan dia tengah sakit…bukannya kau ada waktu dia kat bilik sakit???
LUHAN: dia masih sakit lagi ke???
SEO JOON: ya….kau yang buat dia sakit…..
(luhan terus meninggalkan seo joon)
<skip>
(di rumah ji hyo)
(jii hyo sedang berbaring diatas katil….bilik dia sangat selerak dengan tisu….dan buku sepah di merata-rata tempat…omma ji hyo masuk ke dalam bilik ji hyo sambil membawa sebakul bunga)
OMMA JI HYO: aduhhh ji hyo…kenapa bilik bersepah sangat ni…???
JI HYO: omma nanti ji hyo kemaskan ok!!! Kat tangan omma tu apa ???
OMMA JI HYO : ouhhh ini….untuk kamu…tadi ada orang yang hantarkan…tak tahu dari siapa….
(ji hyo mengambil bunga dan buah tersebut….di dalam bunga tersebut ada sekeping kad….kad itu cuma tertulis perkataan ‘MAAF’ dan tiada nama pengirim)
JI HYO : tiada nama pengirim
OMMA JI HYO: takkanlah…..bererti anak omma ni ada secret admirer…
JI HYO : ishhh omma ni pelik-pelik lah….memang takkan adalah siapa juga yang minat dekat ji hyo…
OMMA JI HYO : ishhh sembarangan…anak omma ni cantik tau….ehhh tapi ji hyo kamu rasa kamu kenal tak siapa yang hantar bunga ni….kalau chanyeol ??? tak mungkin…takkan nak hantar benda ni suruh orang yang hantar…tapi kenapa chanyeol tak bagi terus je kat kamu….kamu kan tengah sakit….
JI HYO : ahhhh mungkin dia somomma…
OMMA JI HYO : ohhh ya…omma lupa dia kan artis….sudahlah ji hyo kamu tu kena cepat-cepat sihat…..cepat sembuh…buah ni omma bawa keluar ya….bye sayang….
OMMA JI HYO : bye omma
JI HYO: jangan-jangan bunga ni dari chanyeol….kalau dari chanyeol kenapa dia tak mintak maaf secara langsung sahaja…tak gentle langsung….
<skip>
(di sekolah)
(ji hyo kembali ke sekolah walaupun demamnya belum kebah)
JI HYO: aku harus bersemangat…hari ini aku kena jadi yeoja yang kuat…….(bisik hatinya)
(sedang dia berjalan dia ternampak chanyeol membaca buku…dia cuma berharap yang chanyeol meminta maaf dengan ikhlas sebelum dia melepasi chanyeol tanpa sebarang teguran…..namun keadaan hampa…chanyeol cuma membaca buku tanpa menghiraukan ji hyo yang memberi isyarat untuk dia menegur ji hyo lalu ji hyo pun beredar dari situ…..setelah ji hyo beredar…chanyeol melihat kebelakang dengan perasaan hampa….dia ingin ji hyo menegurnya seperti biasa……ji hyo bertembung pula dengan ahli exo)
KAI: (menarik tangan ji hyo dengan perlahan) hai ji hyo dah datang!!!!
JI HYO : apahal dengan kau ni ???
KAI : garangnya….santai jelah…
JI HYO : kenapa kau nak malukan aku lagi macam hari tu ???
KAI : kau masih marah dengan kami….come on this is a game…ji hyo…kami tu cuma bergurau…betul tak guys???
AHLI EXO: ya betul-betul
KRIS: kami kat sini nak berdamai dengan kau…kita jadi kawan …. Kau nak tak???
KAI: macam mana kau mahu kan berkawan dengan kami???
JI HYO: aku…aku….
KAI: (menyalam tangan ji hyo) aduhhh lambat sangat….sudah sekarang kita kawan…..kita boleh jadi bestfriends…ok…nama aku kai…dia kris…dia xiumin…dia chen….dia tao…dia suho…dia sehun…dia D.O. ….. dia lay…kau kenal kan luhan,chanyeol dan baekhyun…diorang tak ada dengan kita jadi ini jelah yang aku kenalkan….
JI HYO: ya….ya aku dah hafal nama kamu semua….
(ahli exo menunjukkan omma jari mereka di hadapan ji hyo lalu berlalu pergi meninggalkan ji hyo)
KAI: bye jihyo
<skip>
(selang hari demi hari,minggu demi minggu ji hyo asyik menerima bunga tanpa nama ataupun alamat pengirim……dia menerima banyak bunga…dan kad yang berada di dalam bunga tersebut cuma menulis perkataan ‘MAAF’)
<skip>
(manager hyung tiba di rumah chanyeol untuk mengetahui kenapa chanyeol jarang datang latihan…)
MANAGER HYUNG: heyyyyy chanyeol kenapa kau x pernah datang ke latihan….kau tau tak show tinggal beberapa hari je lagi ni……
CHANYEOL: soriii hyung saya ada urusan…(sambil membaca buku)
MANAGER HYUNG: tapi kau kan boleh contact atau mesej aku…ni x kau diam je….sememangnya kau ada masalah apa sebenarnya???
(sedang manager hyung dan chanyeol bersembang,appa dan omma tiri chanyeol masuk ke halaman ruang tamu…manager hyun menegur mereka…manakala chanyeol terus membaca buku)
OMMA TIRI CHANYEOL: kenapa….chanyeol??? ada masalah apa lagi sekarang ???
MANAGER HYUNG : ouhhh tak da apelah puan…cuam ada masalah sikit…masalah dengan band dia….
APPA CHANYEOL: exo??? Ada masalah lagi ??? cari sensasi apa sekarang ni ??? kalau band itu ada banyak masalah….bubarkan saja…
CHANYEOL : kalau appa tak tahu apa-apa tak payah nak masuk campur…ini urusan kami…
APPA CHANYEOL: lancang mulut kamu kan??? Kenapa appa tidak boleh ikut campur urusan kamu…kamu anak appa tau tak???
CHANYEOL: ouhhh yaa !!! kalau anak,tak mungkin appa melakukan chanyeol seperti patung yang appa boleh nasihat di rumah megah ini….
(appa chanyeol mendekati chanyeol)
APPA CHANYEOL: kamu berani sekarang ya ??? kamu nak lawan appa sekarang!!! Kamu jangan pancing emosi appa untuk pukul kamu!!!!
CHANYEOL: appa nak pukul saya….pukul saja appa…(sambil menyuakan pipinya berdekatan dengan appanya) pukul saja sampai appa puas!!!!
APPA CHANYEOL: kurang ajar kau ya !!!!! (sambil mengangkat tangan untuk memukul chanyeol)
(tetapi perbuatan itu dihalang oleh chanyeol…apabila chanyeol memegang tangan appanya dan kemuadian menghempasnya)
APPA CHANYEOL: kamu anak kurang ajar ya….tidak tahu untuk berterima kasih dengan appa….
(di bilik omma chanyeol….omma chanyeol mendengar yang appa chanyeol memarahi chanyeol…dia tidak sanggup untuk mendengarnya….dia kemudian menangis…dan menutup telinga…tiba-tiba)
OMMA CHANYEOL: jangan sakiti chanyeol…(tergesa-gesa memusing rodanya ke pintu bilik) jangan…..jangan sakiti anak aku!!!! Chanyeol!!!! (sambil cuba untuk bangun dari kerusi roda dan kemudian memegang meja dan berlanggar pasu….pasu tersebut jatuh dan pecah)
(di ruang tamu,appa chanyeol memarahi chanyeol dengan perasaan yang sungguh marah tapi berhenti apabila terdengar bunyi pasu pecah….omma chanyeol terlepas pegangan dari meja kemuadian jatuh…kepala omma chanyeol terhentak dengan kuat dia atas lantai menyebabkan omma chanyeol pengsan….chanyeol mendengar ommanya menjerit memanggil namanya dan kemudian dia terus berlari ke bilik ommanya….sampai di bilik ommanya dia terkejut melihat ommanya tidak sedarkan diri…dia menangis apabila melihat darah keluar dari kepala ommanya….dia meraung memanggil manager hyung untuk menelefon ambulans)
CHANYEOL: omma…omma…omma…tolong…tolong…omma…omma jangan tinggalkan chanyeol…omma (menangis sambil menyebut nama ommanya) omma bangun…..
<skip>
(di rumah ji hyo)
JI HYO: bunga lagi omma…(setelah melihat ommanya memegang bunga lalu diletakkan di atas meja)
OMMA JI HYO: iya….ji hyo sebenarnya siapa yang mengirimkan semua bunga-bunga ini??? Semua kad tertulis benda yang sama ???
JI HYO: la siapa lagi kalau bukan chanyeol…….
OMMA JI HYO : ji hyo….ji hyo…kenapa kamu tak cakap saja dengan dia…kalau kamu tu dah maafkan dia…omma risau dengan persahabatan kamu….ji hyo omma suka dengan bunga-bunga ni…boleh mewangikan rumah kita….boleh juga dijadikan perhiasan…suka….tapi….omma fikirkan chanyeol….kasihan…sudahlah ji hyo nanti kamu berusaha untuk jumpa dengan dia…cakap dengan dia yang kamu dah maafkan dia….
JI HYO : nae~~~
<skip>
(di sekolah)
(ji hyo berusaha mencari chanyeol tetapi dia tidak menjumpainya sehingga dia bertembung dengan baekhyun)
BAEKHYUN: cari siapa ji hyo ??? cari chanyeol ???
JI HYO :iya….awak ada nampak dia tak…saya cari kat merata tempat tapi tak jumpa….
BAEKHYUN: dia tak datang sekolah hari ni….
JI HYO: kenapa???
BAEKHYUN: omma chanyeol sakit…semalam baru dibawa ke hospital….tapi nampaknya sekarang sudah balik kerumah semula….
JI HYO: omma chanyeol sakit???
BAEKHYUN: (mengangguk)
JI HYO: aaaaa boleh tak kalau saya mintak alamat rumahnya….
BAEKHYUN: buat apa??? Kau nak pergi melawat ommanya….
JI HYO: kenapa tak boleh ke??? Saya cuma nak melihat keadaan chanyeol dan omma dia saje….
BAEKHYUN: bukan macam tu ji hyo tapi………kau jangan terkejut ok….omma chanyeol ada tekanan jiwa disebabkan stress sejak 5 tahun yang lalu…..dia suka mengelamun dan tiada perubahan yang banyak darinya…..
JI HYO: jadi ommasud kau omma chanyeol sakit jiwa???
BAEKHYUN: kau nak kerumah chanyeol kan??? Mari aku hantarkan….
JI HYO : baiklah kalau macam tu….
<skip>
(di rumah chanyeol)
(ahli exo yang lain juga berada di rumah chanyeol…luhan juga ada di rumah chanyeol….luhan terkejut dengan kkehadiran ji hyo….tetapi ji hyo tidak mempedulikan luhan dan terus berlari mendekati chanyeol….dia melihat chanyeol sedang menyuapkan ommanya bubur…dan ji hyoo menegurnya)
JI HYO: chanyeol!!!
CHANYEOL: (memaling kearah ji hyo) sebentar ya omma….terima kasih ya ji hyo….
JI HYO: ouhhh ok….saya…saya dah tahu semuanya….awak tu harus kuat…..harus sabar…
CHANYEOL: terima kasih ya….ermmmm ji hyo saya nak mintak maaf dengan awak….dari awal saya tak berommasud untuk permainkan awak…..soal taruhan itu….saya tak sangka akan sakiti hati awak….jadi saya betul-betul mintak maaf….semenjak saya kenal awak….saya melihat ada sesuatu yang berbeza dari awak…setiap kali lihat awak…saya akan teringatkan omma saya…periang….pemberani…dan pantang menyerah….jadi kerana alasan itu saya mendekati awak….
JI HYO:ya saya faham…tak jadi masalah…saya dah maafkan awak….ouh ya terima kasih untuk bunga dan ucapan maaf ini….(sambil menunjukkan bunga yang diterimanya)
CHANYEOL: bunga??? Saya tak pernah kirim bunga untuk awak….
JI HYO: la jadi kalau bukan awak…siapa ???
CHANYEOL : menurut awak….(sambil memandang luhan)
(ji hyo juga memandang luhan)
<skip>
(di rumah ji hyo asyik terfikirkan benda yang sama berulang kali)
JI HYO: luhan??? Namja sombong tu bagi bunga kat aku….takkanlah…sememangnya dia ada niat ke nak mintak maaf dengan aku…(bisik hati ji hyo)
(sedang leka ji hyo tengah memikirkan perkara tersebut dia dikejutkan dengan bunyi yang pelik di luar….dia melihat ke luar tingkap dan nampak seorang namja yang menutup mukanya dengan topi….ji hyo segera memberitahu ommanya sambil memegang penyapu)
JI HYO: omma…omma buka pintu ni…..
OMMA JI HYO : aduhhhh kenapa ji hyo…kacau saja omma baru nak lelapkan mata….
JI HYO : omma tadi ji hyo nampak ada seorang namja memasuki kawasan perumahan kita….
OMMA JI HYO : pencuri….mana pencuri….(sambil berlari ke arah tingkap) ji hyo….pencuri….macam mana ni ji hyo….omma takut….
JI HYO : tenang omma….kan ji hyo belajar taekwondo…(sambil menunjukkan langkah taekwondo)
OMMA JI HYO : kan kamu belajar tu waktu sekolah rendah….(sambil menampar perlahan pipi ji hyo)
(mereka meberanikan diri untuk keluar dan mereka terus memukul namja tersebut…namja tersebut pengsan apabila omma ji hyo memukul namja tersebut di bahagian kepala…ji hyo syak sesuatu…omma ji hyo terus memukul namja tersebut)
JI HYO : omma sudah…ini luhan…omma sudah….
OMMA JI HYO : siapa ??? luhan….aduh kasihannya…ji hyo angkat dia masuk kedalam….cepat…
<skip>
(luhan dibaringkan diatas katil milik ji hyo….ji hyo memerah kain yang basah untuk mengelap luka luhan….)
KEESOKKAN HARINYA
(luhan terjaga dari tidur….dan melihat ji hyo dan omma ji hyo berada di hadapannya)
OMMA JIHYO : akhirnya dia bangun ji hyo….
JI HYO : iyaaa ji hyo ingat dia memang takkan bangun….
LUHAN: saya kat mana ni???
(ji hyo mengambil bantal dan mebaling kearah luhan)
OMMA JIHYO: heyyy ji hyo tak boleh buat macam tu….hey luhan maaf ya…ji hyo orangnya memang garang…tapi sebenarnya hati dia tu baik….tahu tak malam tadi waktu kamu pengsan….dia yang tunggu kamu semalaman….
JI HYO: omma ni kenapa ??? (lalu keluar meninggalkan mereka)
<skip>
(di dapur rumah ji hyo)
(omma ji hyo memasakkan lauk yang sedap kerana luhan ada di rumahnya)
OMMA JI HYO : heyy luhan mari sini…duduk ommaan…kamu harus cuba masakkan kesukaan ji hyo….sayur asam…
LUHAN : sayur apa ???
OMMA JI HYO : sayur asam…..(sambil mencedok semua masakkan kedalam mangkuk luhan)
LUHAN: jangan banyak sangat omma cik….
JI HYO: iyaaa omma jangan banyak sangat…..dia kan tak biasa dengan ommaanan macam ni….sarapan dia pagi-pagi cuma buffet,stik….mana mungkin dia akan ommaan ommaanan orang seperti kita….
LUHAN: ouhhh ya dari tadi kenapa saya tak nampak appa ji hyo…kerja ke???
OMMA JI HYO: ouhhh appa ji hyo sekarang berada kat kampung halamannya….datuk ji hyo tengah sakit…ayuh ommaan luhan…panas-panas macam ni sedap kalau dinikmati….
(luhan pun ommaan….dia terasa sedap sangat masakan tersebut dan terus menambah beberapa pinggan)
JI HYO : pelik…kenapa aku rasa hari ni luhan pelik…tiba-tiba baik..(bisik hati ji hyo)
(luhan menghantar ji hyo ke sekolah walaupun ji hyo menolak berulang kali…tetapi akhirnya mengaku kalah disebabkan ommanya…)
<skip>
( di dalam kereta)
JI HYO : hey awak ni dah kenapa….tiba-tiba datang kerumah saya…siap menghendap lagi….ouhhh ya satu hall agi…kenapa kau hantar semua bunga-bunga tu….jadi tu selama ini yang kirim semua bunga itu awak !!! tak gentle….
LUHAN : ommasud awak apa ??? cakap saya tak gentle ???
JI HYO: iyalah hantar bunga tak da nama…..apa lagi kalau bukan tak gentle….
LUHAN: cuba awak fikir kalau hantar bunga ada nama itu kan ketinggalan zaman….sudahlah tapi sekarang aku dah mintak maaf,kan???
JI HYO: hey awak dahla hantar bunga tak da nama…macam mana saya nak tahu kalau yang tu awak punya…fikirlah sikit…pelik…
LUHAN: awak yang pelik….dah jelas-jelas saya yang mintak maaf dengan awak……saya tu dah lakukan macam-macam untuk mintak maaf dengan awak….sudahlah sekarang awak nak maafkan saya atau tak???
JI HYO: suka hati je….tak semudah itu saya nak maafkan awak….
(luhan pun menghentak stering keretanya tanda marah lalu memperlajukan kenderaannya)
JI HYO: heyy awak gila ka…nak bagi saya mati…
<skip>
(di sekolah)
(ji hyo keluar dari kereta luhan dan menuju ke tangga…..luhan berusaha memberhentikan ji hyo….)
LUHAN: ji hyo dengarkan penjelasan saya dulu…ji hyo…
JI HYO: hishhh lepaskan lah…
(mereka pun tiba di hall sekolah)
LUHAN: ji hyo….ji hyo dengarkan dulu…ji hyo…
JI HYO: hishhh kenapa ni lepaskan….saya tak mahu
LUHAN : ji hyo…ji hyo….ji hyo saya sukakan awak!!!!!!
(ji hyo terkejut dengan pengakuan luhan)
LUHAN: saya sukakan awak,ji hyo!!!! (teriak luhan)
(semua orang yang berada di hall itu terdengar apa yang luhan kata termasuklah cl dan ahli exo dan juga chanyeol)

Bersambung………

No comments:

Post a Comment