Friday 7 August 2015

LOVE,LOVE,LOVE: EP 3 (THE LIAR)



LOVE,LOVE,LOVE EP 3 ( THE LIAR)
LUHAN: sejak bila kau rapat dengan dia??? Oh jadi kerana dialah kau selalu somomma kebelakangan ni??? Ohh jangan-jangan kau sukakan dia….
JI HYO : ehhh apa urusan awak kalau chanyeol mahu berteman dengan saya ???
LUHAN : diam !!! saya tak perlukan pendapat awak !!! kerana awaklah kebelakangan ni chanyeol tak ada masa bersama kami.
JI HYO : chanyeol tak keberatan pun keluar dengan saya….kenapa awak pula yang kecoh ???
LUHAN: saya kata diam !! jangan masuk campur!!!
CHANYEOL: luhan, nanti saja kita bincangkan perkara ini….disini ramai orang…(sambil menarik tangan ji hyo)
LUHAN : (menarik tangan chanyeol)…ouhhh…jadi dia lebih penting daripada kawan-kawan awak ??? okey,sekarang saya cadangkan supaya awak keluar daripada exo…. !!!
CHANYEOL : tak jadi masalah…(mengajak ji hyo untuk beredar dari situ)
(Luhan terus menumbuk muka chanyeol,ji hyo cuba menghalang luhan tetapi ji hyo ditolak oleh luhan sehingga jatuh,chanyeol membalas tumbukan luhan setelah melihat ji hyo terjatuh,dalam masa yang sama ada beberapa wartawan dari sekeliling itu melihat mereka bergaduh,wartawan tersebut tidak terlepas dari menyaksikan isu panas itu, ada beberapa orang menjadi wakil untuk meleraikan pergaduhan tersebut,mereka memegang luhan,manakala ji hyo memapah chanyeol)
LUHAN: lepaskan saya !!! kamu semua pergi,kamu semua tak tahu siapa saya…..(sambil melepaskan pengangan mereka lalu beredar dari situ…)
<skip>
(di dalam kereta, ji hyo membasuh luka chanyeol dengan menggunakan tisu dan juga air mineral….)
JI HYO: aduhh sakit x ??? (sambil mengelap luka chanyeol) kenapa balas pukulannya,lagipun dia tu tak da hak nak pukul orang begitu sahaja…
CHANYEOL: dia ada alasannya sendiri…
JI HYO: apa alasannya?? cuma kerana masa awak terhad ?? itu alasan yang bodoh…saya tahu sangat…luhan bersikap begitu cuma nak tunjuk bahawa dia tu hebat,macam bos…maaflah,saya tak berkesan pun…(setelah melihat chanyeol senyum) kenapa awak senyum ??? kalau puni tu alasan luhan,ia juga tak masuk akal…ertinya dia memang tak mahu kawannya rapat dengan orang lain
CHANYEOL : awak tahu tak, ji hyo ?? nampaknya luhan tak cemburu pada awak tapi pada saya sebab saya dah merampas perhatian awak…daripada dia…
(mata mereka saling berpandangan)
<skip>
(dirumah luhan)
KAI: luhan, kenapa kau boleh tumbuk chanyeol?? Kerana dia tak ada masa bersama kita?? Atau kerana dia rapat dengan ji hyo??? Kau cemburukan ji hyo??? Atau kau cemburukan chanyeol???hahahaha (ketawa kerana telatah luhan)
LUHAN:heyyy kau jangan macam-macam,ya?? Apa ommasud kau menanya aku cemburukan siapa??
KAI : relaks…aku kan bergurau sahaja….
LUHAN: mana hyung??? Dah jadi kebiasaan,asyik terlambat saja!!! (mencapai telefon pintarnya) hyung ada kat mana???
MANAGER HYUNG: hyung dah sampai…tak sabar betul…(sambil memasuki bilik luhan) OMG!!!! Luhan,kenapa muka kau jadi macam ni???
<skip>
(di rumah ji hyo)
JI HYO: kenapa luhan perlu cemburukan chanyeol??? Tak mungkinlah….apakah itu bererti luhan ada perasaan terhadap aku??? Tidak,itu mustahil…bagi luhan,aku hanya gadis yang menjadi bahan taruhannya…
<skip>
(di rumah luhan)
(luhan sedang nyenyak tidur,sehingga bunyi kereta mewah ini mengejutkannya,da nisi perut kereta tersebut adalah ommanya,ommanya terus menuju ke bilik luhan)
OMMA LUHAN: selamat pagi sayang…..
LUHAN : omma ??? bila omma datang ???
OMMA LUHAN : baru saja…apabila melihat berita tantang kamu dan chanyeol, omma terus ambil penerbangan pulang dan terus ke sini…kamu ada masalah apa dengan chanyeol sehingga bergaduh macam tu ???benar-benar memalukan !!!! Ingat, luhan…chanyeol itu sepupu kamu…walaupun hubungan omma dan appanya tak baik,tak bererti kamu berdua perlu turut bertengkar…sekarang apa masalahnnya ??? masalah yeoja ???
LUHAN : taklah, bukan masalah yeoja…
OMMA LUHAN: habis,kenapa dalam berita ada menyebut tentang yeoja??? Dia ada semasa kamu dan chanyeol bergaduh,kan???
LUHAN: memanglah tapi dia bukan sesiapa…sudahlah,omma…saya dan chanyeol bergaduh bukan disebabkan dia…
OMMA LUHAN: habis,disebabkan apa??? Omma mahu masalah ini diselesaikan segera…kalau kamu tak sanggup,ertinya omma sendiri terpaksa campur tangan dan kamu tahu apa akibatnya, kan ???
<skip>
(di rumah chanyeol)
(chanyeol,appa dan omma tirinya duduk di bahagian ruang tamu)
OMMA TIRI CHANYEOL: awak mesti tegas dengan chanyeol, dia tak matang langsung,dengan saudara sendiri pun buat hal.kamu tu terkenal, chanyeol…bukan orang biasa…jangan memalukan saya…sudah!!! Bubarkan saja exo!!!chanyeol,lebih baik kamu focus kepada pelajaran kamu…itu yang lebih penting…
APPA CHANYEOL: chanyeol,kamu dengar apa yang omma kamu kata,kan???
CHANYEOL:  saya pergi dulu,appa…(sambil bangun dari tempat duduknya)
OMMA TIRI CHANYEOL : dia tak minta diri dengan saya pun !!!
APPA CHANYEOL : chanyeol !!! mari sini…minta diri baik-baik dengan omma kamu !!!! cepat !!!
(chanyeol kembali ke tempat asalnya dan menghabiskan air yang dihidangkan untuknya kemudian dia pergi semula…)
OMMA TIRI CHANYEOL : anak yang tak tahu sopan snatun…
<skip>
(di hadapan sekolah,wartawan berkumpul untuk menanyakan perkara yang berlaku terhadap luhan dan chanyeol,dan wartawan tersebut menyoal siasat cl)
CL: saya tak tahu ji hyo itu siapa….dia tak popular di sini…
(dalam masa yang sama ji hyo memasuki kawasan sekolah….dan wartawan mula berkumpul di sekelilingnya)
WARTAWAN: apa hubungan cik dengan chanyeol ??? Apa hubungan cik dengan luhan ??? kenapa mereka boleh bergaduh ??? adakah mereka berebutkan cik ??? tolong beri kami penjelasan…
( ji hyo tidak menjawab semua pertanyaan itu)
CL: rasakan !!! siapa suruh cari sensasi ???
(tiba-tiba kereta chanyeol muncul,dan chanyeol menyaksikan bagaimana wartawan itu menanyakan ji hyo,dia terus keluar dari kereta dan merapati ji hyo)
CHANYEOL : maaf, semua… pergaduhan semalam cuma satu salah faham…
(dalam masa yang sama, ahli exo yang lain termasuk luhan mendekati area itu untuk masuk ke kelas mereka dan chanyeol….)
CHANYEOL: kalau kamu ingin tahu gadis yang di samping saya, namanya ji hyo…dia adalah teman wanita saya !!! (sambil merangkul bahu ji hyo)
(wartawan terkejut dengan pengakuan yang dommaat oleh chanyeol,ji hyo yang berada di sampingnya melihat muka chanyeol dengan penuh kehairanan,ahli exo yang lain terkejut apalagi luhan)
<skip>
( di halaman sekolah)
JI HYO: kenapa awak mesti kata saya teman wanita awak ???
CHANYEOL: saya cuma menyelamatkan keadaan…
JI HYO: menyelamatkan keadaan??? Sebaliknya,ini dah jadi masalah baru…kenapa kau senyum ??? ada yang kelakar ???
CHANYEOL: semua wartawan itu fikir saya dan luhan bergaduh disebabkan awak…..tapi sekarang mereka tak mungkin ungkit soal itu lagi…sebaliknya,mereka ada bahan baru untuk diceritakan….
JI HYO: bahan baru??? Ommasudnya,awak sengaja mengalih perhatian mereka dengan mengatakan saya teman wanita awak??? Kenapa jadi macam ni, chanyeol??? Itu hanya membela luhan, bukannya menyelamatkan saya…sama saja… saya keluar dari mulut singa,masuk mulut buaya…
CHANYEOL: bertenanglah…saya ada,kan???
<skip>
(di rumah exo)
KAI: aku tak habis-habis memikirkan,benarkah chanyeol bercinta dengan ji hyo ??? kau rasa macam mana ???
BAEKHYUN: boleh jadi juga..mereka berdua dah rapat dari awal tahun lagi…
KAI: itulah sebabnya…kenapa mesti ji hyo ???
BAEKHYUN: mungkin kerana mereka berdua ada hobi yang sama…sama-sama suka baca buku, kan ???
<skip>
(wartawan berkumpul di hadapan rumah ji hyo setelah mengetahui yang chanyeol dikatakan bercinta dengan ji hyo)
OMMA DAN APPA JI HYO: sabar-sabar semuanya,kami juga tidak mendugakan hal ini akan berlaku…sabar jangan ceroboh rumah kami…tolong bawa bertenang semuanya….
(dalam masa yang sama,ji hyo hamper tiba di rumahnya menjadi kebingungan kerana ramai wartawan berkumpul di hadapan rumahnya)
WARTAWAN: cik, bagaimana bercinta dengan chanyeol???
OMMA JI HYO: appa cepatlah!!!
APPA JI HYO: cepatlah bagaimana???
OMMA JI HYO: cepatlah selamatkan anak kita…
APPA JI HYO: awak saja yang ambil dia di sana…
OMMA JI HYO: tarik saja dia….cepat!!!
( appa ji hyo pun akur dengan arahan isterinya,appa ji hyo menolak semua wartawan ketepi menggunakan kekuatannya kemudian menarik ji hyo sehingga masuk kedalam rumah,semua pintu dan tingkap ditutup rapat)
OMMA JI HYO: kenapa kamu sampai dikejar oleh wartawan??? Lihat itu, bising-bising….kenapa???
JI HYO: tak tahu….saya bingung..
APPA JI HYO: wartawan banyak begitu kamu kata bingung???
OMMA JI HYO: sudahlah….sekarang kamu duduk…ceritakan kepada omma dan appa…jadi kenapa wartawan itu….(omma ji hyo berhenti bercakap kerana appa ji hyo menunjukkan sesuatu di dalam tv…..tv itu menunjukkan bahawa pergaduhan antara chanyeol dan luhan itu cuma salah faham)
OMMA JI HYO: ji hyo,itu chanyeol yang selalu menghantar dan menjemput kamu,kan???(ji hyo mengganguk) patutlah omma seperti pernah lihat dia !!! appa, ertinya selama ini anak kita rapat dengan artis….
APPA JI HYO: bukan ji hyo saja…kita sebagai omma dan appanya pun kenal artis….
JI HYO: omma dan appa kenapa??? Bukan itu masalahnya…tu tengok…(sambil menunjukkan kearah tv)
PEMBACA BERITA: belum selesai tentang isu pergaduhan antara chanyeol dan luhan,pagi tadi korea dikejutkan dengan kenyataan daripada chanyeol….dia mempunyai teman wanita bernama ji hyo….
OMMA JI HYO: appa,anak kita masuk tv!!!
APPA JI HYO: tengok tu,nama anak kita disebut-sebut….ini berita baik untuk kamu…tak lama lagi nama kamu bersinar…kamu akan terkenal di dunia selebriti…
OMMA JI HYO: bukan itu saja.saya boleh bayangkan nanti tiba-tiba ji hyo,dikejar-kejar oleh semua orang…
JI HYO: omma dan appa ni kenapa??? Baru kali ini saya dengar ada omma dan appa yang merestui anaknya bercinta. Apa lagi anaknya itu masih di sekolah menengah…ia sepatutnya ditentang,bukan disokong..
APPA JI HYO : ji hyo,bercinta itu tak salah asalkan jangan melebihi batasan…itu yang bahaya….
OMMA JI HYO : ji hyo, dengar cakap appa kamu tu…jadi soalnya,bercinta tak apa-apa…
JI HYO : di luar batasan bagaimana ommasud appa???lagipun,semua ini cuma gosip!!! Bukan betul-betul !!! sudahlah,saya dah bosan….(bangun masuk ke biliknya)
<skip>
(di rumah luhan)
(luhan memasuki biliknya dan dia ternampak ommanya sedang duduk diatas katilnya sambil membaca suratkhabar)
OMMA LUHAN: cuba kamu jelaskan pperkara ini…(sambil memberi suratkhabar tersebut kepada luhan)
LUHAN: (mengambil suratkhabar tersebut lalu duduk di sebelah katil)
OMMA LUHAN: kenapa semalam kamu bergaduh dengan chanyeol dan sekarang tiba-tiba chanyeol mengaku gadis itu teman wanitanya???
LUHAN: kenapa omma Tanya saya??? Omma tanyalah chanyeol….
OMMA LUHAN: tappi,tentu kamu ada kaitannya dengan perkara ini, kan???
LUHAN: saya dah jelaskan kepada omma, kan??? Saya dan chanyeol bergaduh bukan disebabkan dia.lagipun,kalau chanyeol mengaku dia adalah teman wanitanya,itu bukan urusan kita,kan???
OMMA LUHAN: memang bukan urusan kita tapi ini urusan keluarga BY…..chanyeol ialah anggota keluarga kita…tak selayaknya mempunyai teman wanita daripada keluarga biasa…
LUHAN: kami ni masih pelajar sekolah menengah,omma..kenapa pula omma berfikiran jauh macam tu???
OMMA LUHAN: kalau omma bercakap dengan serius,anggaplah ia serius dan jangan main-main…peringatan tadi bukan hanya untuk chanyeol tetap juga untuk kamu,luhan..jadi,jagan memalukan keluarga kita hanya dengan berita murahan macam tu…omma harap kamu tak akan lakukan kesalahan yang sama seperti yang chanyeol lakukan sekarang…(keluar dari bilik luhan)
<skip>
(di rumah ji hyo)
(dua wartawan sedang bercakap telefon sambil menunggu ji hyo keluar dari rumahnya untuk ke sekolah)
WARTAWAN 1: helo bos,saya sudah menunggu ji hyo sejak semalam…masih belum dapat kenyataan daripada ji hyo,bos…ok baik,bos
(dalam masa yang sama,ji hyo keluar menggunakan pintu belakang,dia meommaai scarf untuk melindungi mukanya dan cermin mata untuk melindungi matanya)
APPA JI HYO: omma,awak yakin anak kita selamat???
OMMA JI HYO: selamat…bertenanglah..selagi kita buat seperti yang dirancang,semuanya selamat…kamu dah siap jihyo….nampaknya masih kurang lagi…mungkin perlu rantai dan gelang…
APPA JI HYO: sudah,jangan banyak sangat perhiasan…ini dah cukup…kamu bertolak sendiri,taka pa-apa kan…???
JI HYO: tak apa-apa..kalau pergi dengan appa lebih mudah disedari…
OMMA JI HYO: ya,sudah pergi sekarang.tutup macam ni….kamu jalan apabila omma dan appa ajak mereka berbual…
<skip>
(ji hyo selamat tiba di sekolah,dengan bantuan omma dan appanya…tetapi dia tidak sangka apabila dia bertembung dengan seorang wartawan dia hadapan sekolahnya sewaktu dia baru saja ingin memasuki kawasan persekolahnya….dia terus berlari sehingga sampai di satu temapt,dia bersembunyi…..dia cuba bangun untuk melihat samada wartawan-wartawan itu masih ada lagi atau tidak…tetapi perbuatan itu dihalang apabila ada seorang namja datang dan tutup mulutnya dari belakang…namja itu adalah chanyeol….)
CHANYEOL: dah selamat
JI HYO: chanyeol???
CHANYEOL: kenapa awak pakai macam ni???(sambil membuka cermin matadan scarf ji hyo) macam tak pernah dikejar oleh wartawan saja….
JI HYO: memang tak pernah…(sambil senyum kepada chanyeol)
CHANYEOL: (membalas senyuman tersebut) jom kita masuk….
<skip>
(di lokar,kelihatan cl tengah menyimpan barangnya…dan ahli exo lalu di hadapannya,serta-merta saya mendekati luhan dan melihat luka di pipi luhan)
CL: luhan hairan betul kita datang asyik terserempak..macam mana luka awak??? (sambil memegang pipi luhan) dah baik…
LUHAN: dah tak apa-apa…
CL: kalaulah saya ada di tempat kejadian itu,tentu luka awak tak akan seteruk ini…
KRIS: kau nak gantikan luhan dipukul oleh chanyeol??? Kau yakin???
(semua ahli exo mentertawakan cl kecuali luhan….tiba-tiba luhan ternampak ji hyo sedang menaiki tangga dengan chanyeol)
CL: saya sangat memahami perasaan awak,luhan…awak bersabarlah…chanyeol tu memang susah sangat nak ditegur…dah jelas ji hyo itu tak setaraf dengan kita,dia masih juga nak dekati….saya tahu sangat…tentu ji hyo ada cara yang licik untuk memenangi hati chanyeol…
LUHAN: macam mana kau tahu yang chanyeol betul-betul suka sama ji hyo???
CL: awak lihat saja kenyataanya tadi…tak mungkin orang seperti chanyeol boleh menyukai gadis kampunng macam ji hyo…
LUHAN: kau jangan nak tunjuk pandai!!!! Kalau kau tak tahu tentang mereka….jangan memandai buat kesimpulan….dan jangan nak menyomomma pasal aku…aku tak perlukan perhatian daripada kau,faham ???(sambil meninggalkan cl)
CL : tak guna…kenapa aku pula yang dimarahi oleh luhan??? Ini semua disebabkan ji hyo….kita lihat saja nanti..aku tak akan lepaskan dia hari ini…dia mesti bayar apa yang luhan lakukan kepada aku tadi…(bisik hati cl)
<skip>
(di tepi kolam ikan,kelihatan ji hyo sedang membaca buku sambil menikmati ommaanannya,tiba-tiba datang cl dan rakan-rakanya,cl datang dan rampas buku yang dibaca olehnya dan membaling buku tersebut ke dalam kolam…)
JI HYO: heyyy,berani kau buang buku aku???
CL: kenapa??? Kau tak suka??? kau tak rela aku buang buku kau ke dalam kolam??? Kalu kau tak suka pergilah ambil sendiri!!!
(ji hyo berdiri betul-betul di tepi kolam untuk mengambil bukunya,kemudian cl menolaknya hingga jatuh ke dalam kolam tersebut….seluruh baju ji hyo basah…dan ji hyo kelihatan sangat geram…)
CL: rasakan!!! Semua ini balasan aku !!! disebabkan kau, luhan memarahi aku pagi tadi…( lau meningglakna ji hyo di tempat tersebut)
<skip>
(di rumah chanyeol)
OMMA TIRI CHANYEOL : chanyeol,kamu nak kemana ???
CHANYEOL: appa,saya pergi dulu…
OMMA TIRI CHANYEOL: tunggu…cuba awak lihat gosip chanyeol ini bercinta dengan kawan sekolahnya tapi yeoja itu berasal dariapda keluarga biasa dan sangat miskin…
APPA CHANYEOL: chanyeol,benarkah kamu bercinta dengan gadis biasa???
CHANYEOL: apa masalahnya???
OMMA TIRI CHANYEOL: tentulah ada masalah…sebab kamu keluarga BY!!! Kamu tak layak bercinta dengan yeoja biasa yang tak  jelas asal-usulnya….
CHANYEOL: kau tiada hak nak mengatur aku!!!
APPA CHANYEOL: chanyeol, dah berapa kali appa beritahu kamu??? Sopan sikit dengan omma…jangan panggil dia begitu…yeon hee isteri ayah dan juga omma kamu…belajarlah lenih sopan…
CHANYEOL: maaf,appa…saya pergi dulu…ada persembahan….(berjalan keluar meninggalkan omma tiri dan appanya)
OMMA TIRI CHANYEOL: chanyeol !!! awak kalau awak biarkan anak awak macam tu,tentu seommain teruk perangainya…
APPA CHANYEOL: awak kena sabar…..chanyeolperlukan masa untuk belajar menyayangi awak…yang penting saya ada,kan??? Saya tetap sayangkan awak….
<skip>
(di jalanan)
(chanyeol teringat dengan pesanan ayahnya yang menyuruhi dia untuk menghormati omma tirinya,dia memandu ke sekolah dengan laju….sampai di sekolah dia ternampak ji hyo sedang memegang tisu kotak…ji hyo kelihatan pucat dant ak bermaya)
JI HYO: nampaknya lebih baik aku berehat di kelas saja…tak larat juga di luar lama-lama…(bisik hati ji hyo)
(belum sempat ji hyo mengams barangnya,chanyeol datang dan menegurnya)
CHANYEOL: kebetulan awak di sini…ada sesuatu yang saya nak cakapkan…awak sakit???
JI HYO: ya…nampaknya saya kena selsema…
CHANYEOL: awak tahu tak??? Keputusan saya memberitahu media bahawa kita bercinta ternyta ditentang oleh banyak pihak tapi saya tak meyesal…sebaliknya,saya mahu hubungan kita serius…(dia melihat ji hyo telah pengan)
(dia mendekati ji hyo dan membawa ji hyo ke bilik sakit sementara,di situ dia menunggu ji hyo sambil membaca buku…luhan cuma menyaksikan kejadian itu dari jarak jauh….selepas chanyeol keluar untuk pergi berehat…luhan mengambil kesempatan ini untuk menjeguk ji hyo di bilik sakit sementara)
LUHAN: ternyata yeoja macam awak boleh sakit juga,ya???
(chanyeol memasuki bilik sakit secara tiba-tiba setelah melihat pintu bilik terbuka)
CHANYEOL: luhan kau buat apa???
(luhan terkejut lalu dia terlanggar kapas yang berada di dalam bekas besi dan menyebabkan ji hyo terjaga dari tidurnya disebabkan bunyi besi itu)
JI HYO: kenapa awak di sini???
LUHAN : suka hati sayalah nak berada di mana…itu bukan urusan awak…
CHANYEOL: cakap sajalah kau nak menjenguk ji hyo…
LUHAN: buat apa aku nak menjenguk dia??? Macamlah aku tak ada kerja lain…
JI HYO: kenapa sekali pun awak tak pernah bersikap baik terhadap saya,luhan??? Apa salah saya pada awak??? Selama ini siapa yang permainkan dan menyakiti saya??? Awak,kan??? Kenapa??? Apa masalah awak dengan saya???
LUHAN: saya tak ada masalah dengan awak dan aku juga tak mahu cari masalah dengan kau…(sambil menunding jari kepada chanyeol lalu melangkah keluar dari bilik tersebut tetapi langkahnya terhenti)
JI HYO: awak cemburu,kan??? Awak cemburu sebab saya rapat dengan chanyeol,kan???
LUHAN: kelakarnya…kenapa pula saya nak cemburu???
JI HYO: asalkan awak tahu,saya sangat berterima kasih pada awak sebab berkat permaian awak,saya jadi rapat dengan chanyeol,chanyeol lebih tulus dan jujur,tak seperti awak!!! Saya juga yakin chanyeol lah yang terbaik untuk saya…jadi,lebih baik awak terima saja sebab bagi saya,awak tak lebih daripada namja bongkak yang pernah saya kenal!!!
LUHAN: awak yakin chanyeol yang terbaik untuk awak??? Asalkan awak tahu,kerana dialah pertaruhan itu berlaku…
(ji hyo terkejut lalu memandang chanyeol,chanyeol cuma memandang ke bawah kerana tak sanggup bertentangan mata dengan ji hyo)
JI HYO: ommasud awak???
LUHAN: chanyeol mencabar saya memikat awak dan dia jadikan keretanya sebagai pertaruhan…

Bersambung…………

No comments:

Post a Comment